Blåsippor, vitsippor och tentor!

I går hade vi ett ganska intressant seminarium om klimatet. Och ja nu tror ni att vi miljönissar satt och diskuterade att jorden kommer gå under och att alla människor är dumma i huvudet. Men nej så var det inte. Vi pratade faktiskt om det verkligen är så att man kan tro på alla dessa scenarier om höjd havsnivå och höjd temperatur. Är det så att man kommer på dessa för att tjäna pengar och bli kända. För det är ju faktiskt så att det tjänas en hel del på detta. Vi pratade även om alla de skandaler som har gjort att IPCC har skämt ut sig själv och säkert har gjort att deras trovärdighet har minskat.


Jag vet ju ändå vad jag tror på men jag kan ärligt förstå dem som inte tror på koldioxidutsläppen har något att göra med den ökade medeltemperaturen. Det finns ganska vettiga bevis för det också. Men vågar vi chansa??


Efter detta seminarium så åkte jag hem till mitt kära lilla rum men på vägen från tunnelbanan till lägenheten så såg jag tre vårtecken. Två bra och ett hemskt. Vitsippor, blåsippor och MYROR!! Hemskt, riktigt hemsk med myror. De har jag verkligen inte saknat. Spindlar, ormar och skalbaggar bryr jag mig inte ett dugg om men just myror tycker jag är fruktansvärda. De är överallt och de bits.  


En annan fundering som jag hade igår var att vi svenskar är fruktansvärt stela och tråkiga. När jag var på väg till träningen så var det en kille som stoppade mig och frågade om jag inte kom ihåg honom. Jag hatar sådana frågor och det gör det bara pinsammare att man verkligen inte har någon aning om vem människan är. Efter ett tag kom det fram att vi hade möts i trappan på Lappis ett par dagar tidigare. Så det kanske inte vara så konstigt att jag inte kände igen honom. Han berättade att han hade tänkt börja prata med mig då men att jag verkade ha så bråttom så han bestämde sig för att hoppas på att han skulle springa in i mig någon mera gång.


Annledningen till att han stannade mig var att han var ny här i Sverige och ville ha lite vänner. Jag har ingen aning om vart han kom ifrån och jag tänker inte gissa för jag är ganska dålig på sådant.  Han pluggade i alla fall kemi på masternivå. Alltså en smart jävel! Hur som helst så skulle vi svenskar aldrig gå fram till någon på det sättet i alla fall inte om man är nykter. Det är faktiskt ganska intressant att se hur olika människor beter sig i olika kulturer.  Har lärt mig en hel del på detta år som jag har bott här.


Ja det var allt intressant som hände igår, idag har jag haft stententa. Vi gick in en och en till vår lärare och så hade han placerat ut tre mineraler och tre bergarter som man skulle kunna. Det gick kanon.  Till mig hade han tagit fram Leptit, pigmatit, kalksten, kvarts, muskovitglimmer och hematit. Och jag kunde dem allaJ så nu är det bara att börja plugga för morgondagens tenta! TJOOHO!!


Kommentarer
Postat av: My

Ja jag vet, kan inte hålla på och svimma. Men nu mår jag bra i alla fall. Bara lite ont i foten. Vad härligt med vårtecken i stora staden. Här har jag inte sett några vitsippor eller blåsippor men det kan bero på att jag inte har kikat efter några heller. Hoppas allt är bra med dig annars?

2010-04-16 @ 16:30:43
URL: http://myamuelsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0